måndag 22 november 2010

Vivaldi sjunger ut och Mumin dyker upp.

Vilken härlig morgon. Jag kan varmt rekommendera att börja sin dag som jag har gjort idag, nämligen med att lyssna på operasångare som övar. Solisterna i Vivaldis Vinter (Alexandra Frid Giertz, Karin Bäckström och Henrik  Lagercrantz) har haft en första genomgång av sina sånger. Dessa sånger kommer från Vivaldis opera Griselda. 

Den första sångrepetitionen.
Vad handlar då operan Griselda om? I korthet så börjar historien med att den fattiga kvinnan Griselda gifter sig med kungen Gualtiero, men folket är missnöjda över hennes låga börd och kungen bestämmer sig för att pröva sin hustrus trohet. När de får en dotter vid namn Constanza skickar han iväg henne och säger åt Griselda att dottern kommer att dödas, likaså sonen som föds därefter. Griselda lyder troget och lämnar ett halvt krucifix hos sitt barn, men vet inte om att båda barnen istället för att bli mördade får växa upp hos kungens släktingar. 

Tiden går och kungen vill återigen försäkra sig om att hans fru är lydig, så han säger till henne att han förskjuter hene och ska gifta sig med en ny kvinna. Denna nya kvinna är Griseldas egen bortskickade dotter Constanza, vilket Griselda inte vet. Griselda förbereder inför bröllopet och när Constanza dyker upp ser hon andra halvan av det krusifix hon alltid haft med sig, runt Griseldas hals och förstår att det är hennes mor. Familjen återförenas. Kungen ställer in bröllopet, nöjd med Griseldas trofasthet och tar henne tillbaka. Ett hoppfullt slut på en för vår tid nästan stötande berättelse där barnen kan verka mest som brickor i ett spel. Men Vivaldi låter dem ändå få en återförening, kanske som tröst för den föräldralösa Anna Giró, det barnhemsbarn som Vivaldi skrev operan åt. 
Det är mycket som ska tänkas på när man sjunger opera märker jag under förmiddagens sångarbete. Först ska den italienska texten översättas, sen ska känslan och meningen bakom orden fångas. Rytm, kroppspråk, melodi och uttryck ska samverka. Det är ett häftigt arbete att följa. 



Den italienska sångtexten översätts.
 Idag hade vi även en första träff för Troll i kulisserna, Operaverkstans mumintrollsuppsättning som har premiär i februari.  Det är en historia om teaterråttan Emma som ska sätta upp en professionell pjäs, men vad som händer om det blir undantagstillstånd och de riktiga skådespelarna inte kommer? Om det istället dyker upp ett mumintroll med rampfeber, en melankolisk Misa och en högdragen Fru Filifjonk som inte alls vet något om teater? Vi skrattade oss tårögda på genomläsningen av manuset, kul kommer det att bli utan tvekan. Här får ni ta en liten titt bakom kulisserna på scenografimodellen så länge, så småningom kommer Troll i kulisserna också att få en egen blogg, precis som Vivaldi.


Ett smakprov på Troll i kulissernas scenografi.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar