Samtidigt som omgivningarna växer fram i form av scenografi så håller kostymavdelningen på att ta fram föreställningens kläder. I den mån man kan försöker man också att återanvända plagg från tidigare föreställningar, kanske färga om dem eller ändra dem på andra vis.
Som jag nämnt tidigare kommer elever från Lars Erik Larsson gymnasiet i Lund att medverka i Vivaldis Vinter som barnhemsbarn. De kommer spela musik, sjunga och även medverka i koreografier. Idag hade de en första kostymprovning. I Venedig under den tid då Vivaldis Vinter utspelar sig hade barnhemmen olika utmärkande färger på sina kläder, på just La Pietá där Vivaldis Vinter utspelar sig bar barnen röda kläder.
Som jag nämnt tidigare kommer elever från Lars Erik Larsson gymnasiet i Lund att medverka i Vivaldis Vinter som barnhemsbarn. De kommer spela musik, sjunga och även medverka i koreografier. Idag hade de en första kostymprovning. I Venedig under den tid då Vivaldis Vinter utspelar sig hade barnhemmen olika utmärkande färger på sina kläder, på just La Pietá där Vivaldis Vinter utspelar sig bar barnen röda kläder.
Barnhemsbarnkostymer. |
La Pietás karakteristiskt röda kostymer. |
Något annat som är särskilt och utmärkande för Venedig vid denna tid är masker och maskerader. Man dolde sitt ansikte för att dölja sin sociala status och sin identitet, för en liten stund kunde man vara vem som helst, med gott eller ont uppsåt. Självklart dyker dessa maskbeklädda människor även upp i Vivaldis Vinter.
Några av Venedigs många dolda ansikten. |
Även operasolisterna har prövat ut sina kostymer, inklusive skor och smycken och snart även peruker. Eftersom denna tidsperiod är barockens och därmed överdådighetens tid blir det stora klänningar och läckra skor för hela slanten.
En ensam barocksko. |
Solisten Alexandra Frid Giertz testar en av sina klänningar. |
Alexandra och kostymör Leif Persson diskuterar kostym och smycken. |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar